Publisert av: Nina B | 12. november 2011

Omega 3 tilskudd til hund.

Helt siden Kiara var valp/unghund har hun fått Omega 3 tilskudd.  Hun har selvfølgelig fått Omega 3 som er tilpasset hunder/katter uten tilsatt A og D vitaminer. Valget falt på Artophar etter å ha undersøkt de forskjellige merkene som finnes på markedet.

Jeg som hundeeier har vært veldig fornøyd med valget, og ser på Kiara at både pels og poter har hatt god effekt av Omega 3  🙂

Kiara har hatt en fin pels, glansfull og med mye underull. Myke og fine poter, og ikke minst har røytetiden vært «en drøm» 🙂

Her er bilde av Kiara i full pels.

For å se om Omega 3 har så bra effekt som jeg har innbilt meg, bestemte jeg meg for å slutte med det tidlig i vår. (Før røyteperioden begynte) Det tok ikke lang tid før jeg la merke til at potene hennes begynte å bli såre og sprukne, hun fikk også konstantert sopp under potene som hun ble behandlet for. (Dette kan selvfølgelig også skyldes at det har vært ekstremt vått ute i naturen pga mye nedbør i sommer/høst)

                

Så mye har jeg gredd av henne nesten daglig nå i høst..

   Men det var først nå i høst at jeg virkelig har fått merke mangelen av Omega 3… Kiara er nå 3 år og hun har ALDRI røytet så mye som hun har gjort denne høsten! Det har vært helt ekstremt, og nå etter 6 uker røyter hun fortsatt, men lite… Har sjekket B-vitamin nivået hennes, og det er helt normalt, alle blodprøvene er helt fine. Så da kan man jo lure da om det er Omega 3, eller mangelen på det som har gjort denne store forvandlingen…???

Sånn ser Kiara ut nå som hun har mistet nesten all pelsen....

Jeg er ikke i tvil i hvertfall, derfor har vi nå startet opp igjen med Omega 3 tilskudd i fôret til Kiara. Startet opp denne uken, og det blir spennende å se om hun nok en gang får god effekt av det.

Denne gangen prøver jeg ut  Viacutan plus. Denne ble jeg anbefalt av vetrinæren min fordi den ikke bare inneholder Omega 3, men også Omega 6 og Grønn te ekstrakt, og det virker betennelsesdempende. 🙂

Men det beste av alt er at dette er en spruteflaske, og en liten sprut er nok til en hund på inntil 10 kg. Ergo er den veldig drøy i bruk, i tillegg så slipper man oljesøl som ligger igjen i matskåla, målebeger etc. 🙂  Jeg skal også gi dette til begge kattene, for de har litt tørr pels nå på vinteren, og antydning til flass.

Responses

  1. Spennende å se om den funker.. Selv har jeg prøvd og gi en av mine sheltier bio-b og lakseolje, uten å se noe stor forskjell på pelsen. Så kanskje jeg må bytte til DogVitality om det funker for deg:)

  2. Har faktisk ikke visst at det finnes omega-3 til hunder også, men du må jammen meg fortelle hvordan det går nå:) Kanskje vi også må begynne med det etterhvert!

  3. Kjempe søt Kiara:)

    SV;Sant det! hadde jo vært en bedre cliffhanger eller slutt som ville få folk til sitte å undre om hva som skjer videre:) Særlig de som ikke har lest bøkene:)


Legg igjen en kommentar

Kategorier

