Publisert av: Nina B | 7. september 2010

Leker du med hunden din?

Vi hunde eiere er veldig opptatt av trening, trening og atter trening… Alt skal trenes på, og vidreutvikles. Det er vel og bra det enten man driver med lydighet, bruks, agility eller bare vil ha en lydig familiehund. Men midt oppe i all denne treningen vi driver med hver dag, hvor er leken???  Jeg syns det er for mye alvor generellt, og for lite lek og moro!

Leke gjør vi året rundt, og snø er morsomt 🙂

Jeg har alltid lekt mye med Kiara. Dette er noe jeg brenner for, da jeg ser en del hunder som ikke kan leke! Med lek mener jeg da mellom hund og eier, for «alle» hunder kan det å leke seg i mellom.

Når vi fikk hjem Kiara som valp drev vi en del med «dra-leken», dvs ett tøystykke med en knute på midten hvor vi «dro om kamp». Noen ganger vant jeg, mens andre ganger lot jeg Kiara vinne. Og JEG bestemte når leken var ferdig. Dette er viktig, hvis ikke kan man lett få en hund som «ikke gir seg» når man leker.

Etterhvert gikk vi over til andre typer leker, bla at jeg løp å gjemte meg og Kiara skulle finne meg. Jeg befinner ofte nede på gulvet sammen med Kiara i en eller annen form for lek. Da vi begge synes det er moro å leke 🙂 Innkalling er også ett klassisk eksempel, her har vi lekt masse, Kiara og jeg. Og vi leker enda med det. Hvis hun ikke hører første gang jeg roper på henne, løper jeg rett og slett motstatt vei med ett lekent kroppsspråk, da kommer hun som ei kule 🙂

Silje og Kiara leker hver gang de møtes.

Nå har Kiara funnet seg en ny favoritt, nemlig en tennisball knyttet til ett tau. Denne kaster vi langt utpå plenen, og Kiara henter den med stor iver og glede. Dette er kun noe vi gjør for gøy, ikke for å lære apport eller liknende.

Vi har en del leker rundt om i huset, og varierer mye når vi leker. Og alle i familien leker med Kiara, da hun er en veldig glad og leken hund.Kiara kan navnene på de forskjellige lekene sine, og hun henter den leken jeg ber henne om når jeg inviterer til lek. Via lek skaper vi trivsel og ett veldig bra samspill mellom oss og hunden. 🙂

Men vi har sett mange hunder som ikke kan å leke, og det syns jeg er trist. De leker utmerket med andre hunder, men ikke med eierne sine. Dette er noe flere og flere har blitt oppmerksom på den senere tiden. Mange instruktører vil gjerne at hundene har med leke under trening istedenfor (eller i tillegg til) godbiter, noe jeg syns er kjempebra 🙂

Lek stimulerer sansene til hunden, bedrer samspillet mellom hund og fører, man får en gladere hund… Sist men ikke minst,: DET ER GØY Å LEKE MED HUNDEN SIN!! 🙂

Det er gøy å leke sammen i vannsprederen i varmen og 😉

Så hva kommer det av at noen hunde eiere ikke leker med hunden sin…??? -Kan det være at vi er såkalte «voksne» og ikke tørr å slippe oss løs? -Er vi redd for at hunden skal ta overtaket i leken…???  -Uansett årsak vil jeg oppfordre ALLE hunde eiere til å finne igjen barnet i seg, og start å lek med hunden din!!

Her kommer en liten videosnutt av Kiara som leker med favoritt leken sin. Legg merke til kroppssråket til Kiara… (Vanligvis er jeg mer delaktig i leken, men siden jeg filmet samtidig var det vanskelig denne gangen)

Responses

  1. Kjempe fint innlegg!! Leah er klar for å leke med Kiara på lørdag! Vi gleder oss og jeg skal passe på å ha kameraet full ladet 😀

  2. Vi leker masse! Men har måttet trent det opp, for Denali har vært litt sær, hehe. Men nå synes hun lek er kjempegøy! Spesielt epler som har falt ned fra epletrær ute. De skal hun mose med labbene sine! Også får hun raptuser der hun løper og løper og løper rundt og rundt og rundt. 😀
    Fin blogg forresten 😀


Legg igjen en kommentar

Kategorier

